Jeśli zostałeś ranny w wypadku przy pracy, prawdopodobnie masz prawo do odszkodowania dla pracowników. Prawie każdy pracodawca jest zobowiązany przez prawo do zapewnienia pracownikom ubezpieczenia odszkodowawczego.
Powinieneś zgłaszać każdy wypadek, w którym uczestniczysz w pracy niezależnie od tego, czy uważasz, że jesteś poszkodowany. Nawet jeśli nie odniesiesz obrażeń, Twoje zgłoszenie incydentu może spowodować, że Twój pracodawca wdroży nowe środki bezpieczeństwa, które zapobiegną przytrafieniu się wypadku Tobie lub komuś innemu w przyszłości.
Jakie są rodzaje wypadków przy pracy?
Rozróżnia się cztery główne rodzaje wypadków przy pracy:
– śmiertelny,
– ciężki,
– lekki,
– zbiorowy.
Wypadek śmiertelny to taki, w wyniku którego następuje śmierć (w okresie do 6 miesięcy od dnia wypadku).
Za wypadek ciężki uznaje się taki, który powoduje ciężkie uszkodzenia ciała (np. utrata wzroku, słuchu czy mowy).
Natomiast lekki wypadek to każdy inny wypadek, który niema znamion wypadku śmiertelnego ani ciężkiego.
Z kolei wypadek zbiorowy to zdarzenie, w którym poszkodowane zostały przynajmniej dwie osoby.
Jak postępować po wypadku w pracy?
Po wypadku przy pracy jak najszybciej udaj się do lekarza. Jeśli uraz to uzasadnia, udaj się na pogotowie. Jeśli jednak nie doznałeś poważnych obrażeń, powinieneś zapytać swojego pracodawcę, czy wymaga on wizyty u określonego lekarza lub czy możesz wybrać, do którego lekarza się udać. Jeśli Twój pracodawca wybiera lekarza i nie jesteś zadowolony z przebiegu Twojej wizyty, możesz rozważyć wybór innego.
Zgłoś problem, gdy tylko zostanie wykryty
To do Twojego pracodawcy należy złożenie w Twoim imieniu roszczenia o odszkodowanie pracownicze w firmie ubezpieczeniowej. Jeśli zgłosiłeś wypadek ale z początku nie zauważyłeś, że odniosłeś obrażenia, poinformuj o tym swojego pracodawcę, gdy tylko odkryjesz problemy ze zdrowiem.
Dodatkowe rzeczy, które pomogą Ci w uzyskaniu odszkodowania
Posiadanie dokumentacji wypadku będzie przydatne, jeśli wystąpisz z roszczeniem o odszkodowanie lub będziesz musiał ubiegać się o świadczenia, w tym ustawowy zasiłek chorobowy.
Możesz zarejestrować swój wypadek, zgłaszając go w pracy i spotykając się z lekarzem.
Dobrym pomysłem jest również:
– zrobienie zdjęcia swoich obrażeń i tego, co spowodowało wypadek,
– upewnienie się, że masz dane kontaktowe każdego, kto był świadkiem Twojego wypadku,
– sporządzenie notatki o swoim wypadku.
– poproszenie świadków o zrobienie zdjęć lub notatek i podzielenie się nimi z Tobą.
W skutecznym uzyskaniu odszkodowania za wypadek w pracy pomoże Ci Kancelaria Odszkodowawcza Automobile Expert.
https://polandonthehorizon.pl/wp-content/uploads/2022/10/img2320.png