Kurs na patent Motorowodnego Sternika Morskiego ma za zadanie przygotować uczestnika do samodzielnego i bezpiecznego pływania po morskich wodach oraz sprawnego manewrowania jachtem motorowym w porcie.
Jak wygląda kurs motorowodnego sternika morskiego?
Kurs motorowodnego sternika morskiego obejmuje zarówno zajęcia teoretyczne jak i praktyczne. Mają one na celu przekazanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu. Mowa tutaj między innymi o niezbędnej teorii na stopień sternika morskiego, informacjach na temat nawigacji morskiej, praktycznej obsługi i manewrowania jachtem motorowym, procedurze zacieśnionej cyrkulacji oraz nauce manewrów portowych.
Jakie uprawnienia daje patent sternika motorowodnego poprzedzony kursem i zdanym egzaminem?
Patent motorowodnego sternika wodnego przydaje się w szczególności osobom, które chcą pływać motorówkami oraz skuterami wodnymi po jeziorach i rzekach bez ograniczeń dotyczących mocy silnika. Osoby z tym patentem mogą również prowadzić łodzie motorowe o długości kadłuba do 18m po wodach morskich.
Jakie są wymagania na patent sternika motorowodnego?
Aby móc uzyskać patent motorowodnego sternika morskiego trzeba mieć ukończone 18 rok życia, odbyć co najmniej dwa rejsy po wodach morskich (z łącznym czasem żeglugi przekraczającym 200 godzin) oraz zdać państwowy egzamin z wiedzy teoretycznej oraz praktycznej. Koszt egzaminu wynosi 350zł. Uczniowie i studenci na podstawie ważnej legitymacji mogą liczyć na 50% zniżkę.
Jak wygląda egzamin na patent sternika motorowodnego?
Egzamin składa się z dwóch części, teoretycznej oraz praktycznej. Aby zaliczyć egzamin trzeba uzyskać pozytywny wynik zarówno z jednej jak i drugiej części. Część teoretyczna obejmuje 75 zamkniętych pytań testowych (jednokrotnego wyboru) oraz zadanie nawigacyjne. Do pozytywnego zaliczenia testu wymagana jest prawidłowa odpowiedź na minimum 65 pytań oraz prawidłowe rozwiązanie zadania nawigacyjnego. Czas na rozwiązanie testu oraz zadania nawigacyjnego wynosi maksymalnie 120 minut. Z kolei praktyczna część egzaminu odbywa się na motorowym jachcie z silnikiem o mocy powyżej 60 kW na akwenie manewrowym bądź w porcie, gdzie dostępne są sprawne urządzenia cumownicze. Do zaliczenia części praktycznej niezbędne jest prawidłowe wykonanie wszystkich zadań wskazanych przez egzaminatora. Dopuszczalne jest jednokrotne powtórzenie elementu, który został nieprawidłowo wykonany.
https://polandonthehorizon.pl/wp-content/uploads/2022/02/15325325_1265263286842733_5622560024058015814_o.jpeg