Dieta dla kobiet w ciąży – kilka faktów.

Racjonalne odżywianie się w ciąży jest bardzo istotne dla poprawnego rozwoju dziecka, jego zdrowia oraz samopoczucia przyszłej mamy. Dieta przekłada się bardzo istotnie na wiele kwestii związanych z przebiegiem ciąży, końcową wagą urodzeniową i wieloma innymi kwestiami. Na co zwrócić uwagę i o jakich kwestiach trzeba tutaj szczególnie pamiętać?

Kiedy dieta musi być najbardziej restrykcyjna?

Co do restrykcji w diecie przyszłych mam, to trzeba przede wszystkim wskazać na drugi oraz na trzeci trymestr ciąży. Zakażenia takie, jak choćby toksoplazmoza najniebezpieczniejsze mogą być również i na początku ciąży – stąd też restrykcje dotyczące spożywania mięsa w trakcie pierwszych trzech miesięcy i reszty ciąży. Niemniej jednak, nie ma co wariować – wystarczy myć owoce, warzywa oraz uważać na surowe mięso. Kobiety w ciąży powinny też zwracać uwagę na spożywanie pokarmów mlecznych, serów pleśniowych oraz np. warzyw z patelni – w produktach tych można wykryć niekiedy bakterie Listeria Monocytogenes mogących prowadzić do poważnych zakażeń matki oraz dziecka.

Czy trzeba jeść więcej?

Badania pokazują, iż konieczne jest spożywanie przynajmniej 700kcal więcej, niż wynosi klasyczne dobowe zapotrzebowanie. W skrócie – w ciąży kobieta winna jeść przynajmniej tyle, ile je facet! Jest to spore uproszczenie, gdyż na początku ciąży zapotrzebowanie wzrasta jedynie o 200-300kcal na dobę, co nie jest dużą różnicą.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż zwiększone spożycie kalorii nie jest niezbędne do końca ciąży. Już w trzecim trymestrze można zwolnić, aby nie indukować niekorzystnych stanów związanych z ciąża – szczególnie np. nadciśnienia lub cukrzycy ciążowej.

Co powinno się suplementować?

Świętą witaminą dla wszystkich ciężarnych i kobiet dopiero planujących ciążę jest kwas foliowy. Odpowiada on za rozwój mózgu oraz cewy nerwowo-mięśniowej. Istotne jest także suplementowanie witaminy D3 oraz witaminy C i związków witaminowych z grupy B, takich jak tiamina, niacyna, pirydoksyna.
Koniecznie należy uważać na witaminę A – jej produkty mogą wywoływać wady wrodzone. Suplementacja związków kwasu retinowego jest więc przeciwskazana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *